بنیاد مطالعات قفقاز - پربيننده ترين عناوين نواحی :: rss_full_edition http://caucasus.ir/vsnd2fl06tmcy.a2y.html Sun, 24 Jun 2018 00:14:32 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://caucasus.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط بنیاد مطالعات قفقاز http://caucasus.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان آزاد است. Sun, 24 Jun 2018 00:14:32 GMT نواحی 60 اعطای بالاترین نشان افتخار دولت جمهوری خودمختار نخجوان به سرکنسول جمهوری اسلامی ایران http://caucasus.ir/vglgtt9q.ak9yza1rrqp4a.v.html به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز، منصور آیرم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان، به پاس فعالیت های خود در طی مدت حضور در جمهوری خود مختار نخجوان که منجر به توسعه و تعمیق روابط  فیمابین این جمهوری مختار و کشورمان گردیده، برای دریافت مدال افتخار "خدمت " دولت جمهوری خود مختار نخجوان، به مجلس عالی دعوت و با واصف طالب رئیس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان دیدار کرد. پس از اعطای مدال افتخار "خدمت" که در حضور اعضای سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان و به استناد بند 21 قسمت دوم ماده 5 قانون اساسی جمهوری خود مختار نخجوان صورت گرفت، واصف طالب اف رئیس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان ضمن تقدیر از سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان بخاطر انجام دلسوزانه و مسوولانه وظایف خود در راستای تحکیم روابط دو جانبه، همکاری های میان دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را خوب توصیف نموده و اظهار داشت که طی سال های گذشته در نتیجه سعی و تلاش سرکنسول کشورمان در نخجوان روابط دو جانبه فیمابین این جمهوری خود مختار و جمهوری اسلامی ایران و استان های همجوار در بهترین وضعیت خود بوده و مناسبات در ابعاد مختلف از پیشرفت خوبی برخوردار بوده اند. واصف طالب اف همکاری های گمرکی و ترانزیتی، انجام سفرهای متقابل مسئولین مختلف، همکاری در زمینه پزشکی و داروئی، بهبود و ارتقاء روابط اقتصادی و کشاورزی و ده ها مورد دیگر را از جمله زمینه هائی دانست که در مدت حضور منصور آیرم سرکنسول کشورمان در نخجوان از پیشرفت خوبی برخوردار بوده اند. رئیس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان ضمن اشاره به اهمیت ارتباطات موجود فیمابین این جمهوری خود مختار و استان های همجوار اظهار داشت که در آینده نزدیک از استانداران همجوار کشورمان جهت سفر به نخجوان به منظور بحث و تبادل نظر در خصوص بسط و گسترش مناسبات دو جانبه دعوت به عمل خواهد آورد. واصف طالب همچنین با اشاره به انتخاب نخجوان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و برگزاری مراسم افتتاحیه این رویداد فرهنگی طی روزهای اخیر از حضور سید هادی حسینی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در این مراسم تقدیر و تشکر نموده و ضمن دعوت از وزیر فرهنگ کشورمان برای سفر به نخجوان از آمادگی این جمهوری خود مختار برای بسط و توسعه مناسبات فرهنگی خبر داد.  آیرم نیز در این دیدار با اشاره مختصری به دستاوردهای موجود در روابط فیمابین جمهوری خود مختار نخجوان و جمهوری اسلامی ایران که طی سه سال اخیر از سرعت و روند رو به رشد مناسبی برخوردار بوده، ظرفیت های دوطرف را بیش از این ارزیابی و اظهار امیداوری نمود تا در آینده نزدیک در جهت فعال سازی سایر زمینه ها و پتانسیل های موجود همکاری در عرصه های مختلف و در جهت تامین منافع دو طرف حرکت نمائیم. شایان ذکر است که در حال حاضر 70 درصد داروی مورد نیاز جمهوری خود مختار نخجوان از طریق شرکت های داروئی کشورمان تامین و همکاری خوبی در زمینه تامین ادوات کشاورزی و نیروگاهی وجود دارد. محمدرضا پاکروان وابسته فرهنگی و محمد شوندی کنسول نمایندگی در این دیدار و مراسم سرکنسول کشورمان را همراهی می نمودند.    ]]> نواحی Fri, 22 Jun 2018 15:30:17 GMT http://caucasus.ir/vglgtt9q.ak9yza1rrqp4a.v.html برگزاری مراسم معرفی نخجوان به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال 2018 http://caucasus.ir/vglfmjdy.w6d1xw,iiygaw.p.html به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز، مراسم معرفی نخجوان به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال 2018 روز چهارشنبه 30 خرداد ماه با حضور مقامات سیاسی و فرهنگی و وزرای فرهنگ از 17 کشور مختلف اسلامی در شهر نخجوان برگزار شد. در این مراسم سید هادی حسینی معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، منصور آیرم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان و محمد پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی به نمایندگی از کشورمان حضور داشتند. پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش فیلمی از تاریخ و فرهنگ اسلامی نخجوان برای میهمانان، واصف طالب اف رئیس مجلس عالی نخجوان، ابوالفضل قارایف وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان و عبدالعزیر عثمان التویجری مدیرکل سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی (آیسسکو) در سخنانی در خصوص انتخاب نخجوان به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی، قدمت و پیشینه تمدنی و اسلامی این منطقه سخنرانی نمودند. در ادامه ارکستر سمفونی نخجوان قطعاتی را برای میهمانان اجرا و سپس مقامات حاضر از نمایشگاه برپا شده بازدید نمودند. پیش از آغاز این مراسم نیز مقامات کشورهای میهمان با واصف طالب اف رئیس مجلس عالی نخجوان دیدار و با توضیحات وی با تاریخ، فرهنگ و معماری در این جمهوری خود مختار و آشنا شدند. در حاشیه این مراسم حسینی معاون وزیر ارشاد و آیرم سرکنسول کشورمان با رئیس مجلس عالی نخجوان و همچنین وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در خصوص همکاری های مشترک فرهنگی و ارتقاء سطح مناسبات در این زمینه گفتگو نمودند. حسینی در گفتگو با ابولفضل قرایف با اشاره به هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو که از 6 لغایت 10 تیرماه برگزار خواهد شد، ابراز امیدواری نمود که اینگونه برنامه های فرهنگی به صورت دوجانبه ادامه یابد. وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان نیز ضمن استقبال از برگزاری چنین رویدادهایی بر آمادگی برای ارتقاء همکاری های علمی، فرهنگی و هنری تاکید نمود. منصور آیرم نیز در گفتگو با مدیر کل ایسسکو ضمن اشاره به برگزاری این رویداد در سال گذشته در شهر مشهد و انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال جاری، ابراز امیدواری کرد این رویدادهای مشترک میان کشورهای اسلامی باعث وحدت هرچه بیشتر گردد. عبدالعزیز عثمان التویجری مدیر کل آیسسکو نیز ضمن ابراز رضایت از موفقیت شهر مشهد در برنامه سال 2017 ، برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی در کشورهای اسلامی را موجب آشنایی و همبستگی کشورها و حرکت به سمت همگرایی به ویژه در شرایط امروز منطقه و جهان دانست. بازدید از مکان های تاریخی و موزه های شهر نخجوان و شرکت در برنامه های فرهنگی مختلف از جمله برنامه های پیش بینی شده برای مقامات و مسئولین میهمان در نخجوان بود.   ]]> نواحی Fri, 22 Jun 2018 15:14:44 GMT http://caucasus.ir/vglfmjdy.w6d1xw,iiygaw.p.html هشدارها و توصیه‌های لازم برای تجارت با روسیه http://caucasus.ir/vdcjmxev.uqehyzsffu.html طی چند سال اخیر و به دلیل مجموعه‌ای از عوامل، ازجمله انعقاد توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 در سال 2015 و اجرایی شدن برجام و تقویت تعامل منطقه‌ای روسیه با ایران به‌ویژه در رابطه با حل و فصل اوضاع سوریه تمایل تجار و بازرگانان ایرانی به‌خصوص بخش خصوصی اقتصاد ایران برای حضور در بازار روسیه و تعاملات تجاری با این کشور افزایش یافت. از طرفی، حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال آن برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت از ایران و رفع بسیاری از موانع حقوقی در اجرای توافق‌های قبلی دو کشور، زمینه مساعدی را برای علاقمندی بیشتر طرف روسی برای تقویت مناسبات تجاری با ایران و تعمیق و تنوع‌بخشی روابط فیمابین فراهم نمود.   با این حال، این روند رو به رشد به دلیل عدم آشنایی و اشراف بازرگانان دو کشور به خصوص تجار ایرانی از بازار هدف، با مشکلات و دردسرهایی هم برای آنان همراه بوده و فعالان اقتصادی ایران را در برخی موارد با خسارت‌هایی مواجه کرده است. از این رو، رایزنی بازرگانی ایران در روسیه ضمن هشدار در مورد مشکلات و مسائل موجود، در نظرگرفتن نکات و به کاربستن اقدامات زیر را به شرکت‌های ایرانی علاقمند به حضور در بازار روسیه اکیدا توصیه کرده است.     1- مزیت‌یابی کالای صادراتی از طریق * مراجعه به جداول اقلام صادراتی کشورمان به روسیه طی سال‌های گذشته   * مراجعه به جداول اقلام وارداتی روسیه از جهان طی سال‌های گذشته   * اخذ مشاوره از سازمان توسعه تجارت ایران، رایزن بازرگانی ایران در روسیه آقای فرهاد پرند، رایزن بازرگانی روسیه در ایران آقای آندره لوگانسکی، شورای مشترک بازرگانی ایران و روسیه به ریاست آقای تیزهوش تابان، شورای مشترک بازرگانی روسیه و ایران به ریاست آقای ولادیمیر ابیدینوف و اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن دو کشور   * بررسی اشکال مناسب حمل کالا با در نظرگرفتن ماهیت آن و اقلیم روسیه   * کسب اطلاع از تخفیفات گمرگی کالا ،میزان تعرفه‌های گمرگی، مالیات‌ها و عوارض متعلقه بر کالا در روسیه   * بررسی قوانین صادراتی کشورمان و روسیه برای اطلاع از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها   * داشتن لیست قیمت براساس شرایط مختلف تحویل     2- مشتری‌یابی از طریق * شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی   * هیأت‌های تجاری اعزامی به روسیه   * شرکت‌ها و تجار خوشنام ایرانی مقیم در روسیه   * از طریق نهادهای تجاری دو کشور.     3- هشدارهای مهم در رابطه با صادرات محصولات غذایی به ویژه میوه و سبزی به روسیه * عدم معامله و ارسال کالا جهت اشخاص و شرکت‌های ناشناخته بدون دریافت تضمین لازم و استعلام از نهادهای تجاری و حقوقی و رایزنی بازرگانی   * در صورت تمایل به همکاری با تجار ایرانی مقیم روسیه ضمن تحقیق درباره خوشنامی آنها، امضای قرارداد و اخذ تضمین و وثایق در ایران در برابر ارسال کالا مد نظر قرار گیرد   * انعقاد قرارداد تأمین محصول با فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ در صورت برخورداری از قدرت عرضه   * به‌کارگیری اشخاص معتمد در بازار روسیه جهت اعلام آخرین تغییرات در رویه و رفتار بازار   * توجه به زمان‌های طلایی در ارسال محصولات به بازار روسیه   * شرط حضور نمایندگان خریدار و فروشنده در زمان‌های بارگیری و تخلیه در مبداء و مقصد   * انجام معامله بر اساس قرارداد و طراحی مکانیزمی جهت حل و فصل اختلافات ناشی از خرابی محصولات و تقسیم مخاطرات بین فروشنده و خریدار   * استفاده از وسیله مناسب حمل با توجه به محصول، فصل و نیز کنترل سوابق دمایی دستگاه‌های سردکننده کامیون‌ها   * توجه به بسته‌بندی،نظافت و درج اطلاعات به زبان روسی بر روی بسته‌ها   * توجه به اصل رقابتی و قیمت‌محور بودن بازار روسیه به ویژه در زمینه مواد غذایی جهت محاسبه حاشیه سود   * توجه به رفتار رقبای خارجی در بازار و نحوه عملکرد آنها.     4- استعلام مشتریان و طرف‌های تجاری روسی به صورت * درخواست کدهای سه‌گانه شرکت روسی(بانکی، مالیاتی و ثبتی) و استعلام وضعیت شرکت مذکور از طریق سایت اداره مالیات روسیه   * توجه به مشخصات تماس شرکت (سایت،ایمیل،تعداد شماره‌های دورنگار و تلفن)   * استعلام شرکت مذکور از اتاق بازرگانی و سفارت (لیست سیاه)   * بازدید از محل ساختمان و امکانات شرکت روسی   * درخواست مدارک شرکت (اساسنامه، شرکت‌نامه و مجوز فعالیت)   * برگزاری جلسات مذاکره رسمی در محل سفارت در مسکو   * اجتناب از هرگونه پیش‌پرداخت، حق واسطه‌گری و رشوه تحت هر عنوان خارج از قرارداد   * عدم اعطای هرگونه وکالت، حق نمایندگی خارج از قرارداد   * شرط ثبت و ضبط نسخه‌ای از قرارداد در سفارتخانه‌های دو کشور   * عدم مذاکره با شرکت‌ها و اشخاص مجهول، ناشناس و مشکوک     5-توصیه‌های مهم در تنظیم مفاد قرارداد * استفاده از مشاوره‌های حقوقی و تجاری از اشخاص ذیربط   * ضمیمه‌نمودن کپی اسناد دو شرکت به قرارداد و مهمور شدن اسناد هریک توسط دیگری   * درجِ بندی در خصوص ضرر و زیان در صورت عملی‌نشدن قرارداد در هریک از مراحل   * درج ماده‌ای به عنوان مکانیزم حل اختلاف در قرارداد   * ثبت و ضبط نسخه‌ای از قرارداد در مراجع و نهادهای دولتی یا اتاق‌های بازرگانی دو کشور   * درخواست تضمین بانکی از بانک‌های معتبر در قبال هرگونه پیش پرداخت   * درج شرط تحویل کالا حتی‌المقدور قبل از گمرک روسیه   * درخواست مدارکی مبنی بر موجود بودن کالا در انبار یا گمرک یا تاییدیه کارخانه   * تنظیم قرارداد به زبان انگلیسی و درج شرطی مبنی بر تفسیر قرارداد بر اساس زبان انگلیسی   * امضای قرارداد در مکان‌های خاص مثل سفارتخانه یا با حضور اشخاص خاص نظیر دیپلمات‌ها   * درج مشخصات کامل دو شرکت و نیز شرایط و نحوه انجام معامله در قرارداد   * استفاده از پیوست‌های لازم مثل جدول زمانی تحویل کالا در قرارداد   * امضای قرارداد پس از رویت امکانات، پرسنل و محل‌های فیزیکی شرکت طرف قرارداد *دکترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه ملی تاراس شفچنکو اوکراین و رایزن بازرگانی سفارت ج.ا.ایران در روسیه منبع: ایراس ]]> نواحی Fri, 22 Jun 2018 19:22:37 GMT http://caucasus.ir/vdcjmxev.uqehyzsffu.html گزارش تصويري عکس یادگاری سران کشورهای ساحلی دریای خزر http://caucasus.ir/vglf.yd1iw6dtxpyaiwwg,..html ]]> نواحی Mon, 29 Sep 2014 16:52:15 GMT http://caucasus.ir/vglf.yd1iw6dtxpyaiwwg,..html رهبر نهضت اسلامی تاجیکستان در گفت‌وگو با تسنیم: صلح تاجیکستان از دستاوردهای مهم ایران بود http://caucasus.ir/vdciw5az.t1a3u2bcct.html به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در حال حاضر در دوران «هجرت» به سر می‌برد. بعد از اعلام ممنوعیت فعالیت و دستگیری بسیاری از رهبران، اعضا و طرفداران این حزب توسط دولت تاجیکستان در سال 2015، هم‌ اکنون تتمۀ توان و نفرات این حزب در اروپا و عمدتاً در کشورهایی چون لهستان و آلمان به سر می‌برند. طی این مدت دولت تاجیکستان تلاش‌های زیادی برای تروریستی اعلام کردن این حزب اسلام‌گرا و استرداد باقی‌مانده نفرات آن صورت داد، اما با افزایش اعتراضات به این اقدامات و پس از آن که هیچ کشور و سازمان بین‌المللی حاضر نشد این اتهامات دولت تاجیکستان را بپذیرد و پس از آن اسامی نفرات این حزب از لیست تحت تعقیب اینترپل درآمدند و سازمان ملل نیز آزادی و جبران خسارات معاون رهبری این حزب را که به حبس ابد محکوم شده، خواستار شد، نشانه‌هایی از بازیابی این حزب مشاهده شده است. در همین راستا، در کنار این تحولات، به مناسبت نزدیک شدن به سالروز امضای پیمان‌نامه صلح تاجیکستان گفت‌وگویی با آقای محی‌الدین کبیری، رهبری این حزب پیرامون سرنوشت صلح تاجیکستان و وضعیت فعلی و آتی حزب نهضت اسلامی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. تسنیم: امروز در آستانه بیست و دومین سالگرد امضای سازشنامه صلح میان گروه‌ متحد مخالفین و دولت تاجیکستان قرار داریم که حزب نهضت اسلامی نیز بخشی از این سازشنامه صلح بود،اما می‌بینیم که بعد از دو دهه یک طرف از این پیمان‌نامه (گروه‌های مخالفین، از جمله نهضت)به کل از صحنه سیاسی حذف شده است. تحلیل شما از علل و ریشه‌های این موضوع چیست؟ کبیری: پیش از پاسخ به سوال شما، اجازه بدهید کمی درباره بازیگران این روند صحبت کنیم. در صلح تاجیکستان چند بازیگر کلیدی حضور داشتند، که البته دو بازیگر کلیدی خود حکومت تاجیکستان و اتحاد نیروهای اپوزوسیون با رهبری استاد سیدعبدالله نوری (شامل احزاب و جریان‌های ملی، سکولار و اسلام‌گرا) بودند. اما بازیگران دیگری نیز همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا و کشورهای ضامن مانند جمهوری اسلامی ایران، روسیه، افغانستان، قزاقستان، پاکستان، ترکمنستان و قرقیزستان حضور داشتند. در تمام این کشورها، تمام دست‌اندرکاران صلح تاجیکستان به هر دلیلی از قدرت کنار رفته‌اند. عمدتاً در نتیجه انتخابات داخلی و فرایندهای دیگر، اما تنها طرفی که باقی ماند از این روند، خود آقای امامعلی رحمان و تیمش است. حتی در اتحاد اپوزوسیون هم استاد سیدعبدالله نوری به شهادت رسیدند. دیگر کسی از این چهره‌ها وجود نداشت که در خاطر داشته باشد که در این روندها چه گذشت و تنها آقای رحمان در این قضیه باقی ماند. مساله دیگر این است که زمانی که در تاجیکستان صلح برقرار شد و طرف‌ها (به ویژه ایران و روسیه) مشاهده کردند که دیگر روند صلح در حال تقویت است و واقعاً ما (طرف اپوزوسیون) هم راضی بودیم از این روند، موضوع صلح تاجیکستان کم‌کم به فراموشی سپرده شد. به‌ویژه زمانی که حرکت طالبان در افغانستان تقویت شد و جامعه جهانی بر این موضوع و از بین بردن آن تمرکز کرد و توجهات به سمت طالبان رفت. در این زمان دولت تاجیکستان از این فرصت خیلی خوب و زیرکانه استفاده کرد و خود را یک شریک مهم برای جامعه جهانی معرفی کرد و شرط آن را توقف پیگیری روندهای داخلی تاجیکستان (ازجمله صلح) عنوان کرد. این موضوع نیز تاثیر خودش را داشت. تسنیم: جمهوری اسلامی ایران که سال‌های بعد از صلح روابط خوبی با تاجیکستان داشت و همچنان پیگیر بود و به نظر می‌رسید از وضعیت پیش آمده رضایت داشته باشد. کبیری: بله، یکی از دستاوردهای خیلی مهم جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی صلح تاجیکستان بود. به ویژه از آنجایی که متاسفانه و خیلی هم ناعادلانه به ایران اتهاماتی در خصوص دست داشتن در تنش‌ها و بحران‌های منطقه خاورمیانه و دیگر مناطق را می‌زنند. اما پرونده تاجیکستان یک پرونده بسیار سنگین‌وزنی برای ایران بود که در آنجا عملیات صلح‌آفرینی کرده بود. جمهوری اسلامی ایران نباید به آسانی از این دستاور مهم بین‌المللی و دیپلماتیک خود چشم‌پوشی می‌کرد. اما متاسفانه دولت‌های بعد از مرحوم هاشمی رفسنجانی چندان توجهی به این قضیه نکردند و آقای رحمان هم این قضیه را درک کرد. من نظرم این است که خیلی زود این پرونده از سوی کشورهای ضمانت‌دهنده بسته شد و الان هم اگر تلاشی می‌شود، با تاخیر است و نتیجه‌ای نامشخص. تسنیم: این چشم‌پوشی که می‌فرمائید به چه صورتی صورت گرفت؟ چه انتظاراتی از جمهوری اسلامی برای دوران بعد از صلح وجود دارد؟ کبیری: ببینید، جمهوری اسلامی در آن سال‌های مقاومت و پشتیبانی از صلح واقعاً زحمت کشید. در آن زمان همه می‌دانستند که روسیه از دولت پشتیبانی می‌کند و جمهوری اسلامی ایران از نیروهای متحد اپوزوسیون. طرف‌های صلح انتظار داشتند این نقش برای تداوم روند صلح تا به انتها از سوی کشورهای ضامن ادامه می‌یافت. اما با دلایلی از این مسائل غفلت شد. حتی یادم است در سال 2015، دقیقاً چند ماه قبل از آن که دولت تاجیکستان نهضت را ممنوع اعلام کند و فشارها به اوج خود رسیده بود، ما دیگر اطمینان یافته بودیم که آقای رحمان نیت بر هم زدن سازشنامه صلح و حذف باقی‌مانده اتحاد مخالفین را دارد. من نامه‌ای نوشتم به کشورهای کفیل صلح، سازمان ملل و این وضعیت را توضیح دادم. تسنیم: درخواست شما در این نامه چه بود؟ پاسخ‌ها چه بود؟ کبیری: ما در آن نامه از کشورهای کفیل صلح دعوت کرده بودیم که وظیفه خود را انجام داده و اجازه ندهند که آقای رحمان سازش‌نامه را زیر پا بگذارد. سازمان ملل و اتحادیه اروپا گفتند که درحال پیگیری قضایا هستند و نگرانی خود را به طرف دولت خواهند رساند، اما سرعت تحولات سریع‌تر از واکنش‌ها بود و ماه آگوست ما نامه وزارت عدلیه را دریافت کردیم که باید فعالیت خودرا متوقف کنیم. آن زمان کشورهای گروه تماس عملاً نمی‌توانستند کاری انجام دهند. اکنون وقت آن رسیده که یکی از کشورهای ضامن اقدام کند تا مساله زیر نظر سازمان ملل با شرکت همه کشورهای گروه تماس بررسی شود. طرفین اسناد و دلایل خودرا به گروه تماس و سازمان ملل پیشنهاد کنند تا مشخص شود چی طرفی سازش‌نامه صلح را خراب کرده است. انتظاری که از کشورهای ضامن صلح، به خصوص روسیه و ایران است این می‌باشد. تسنیم: مواردی که می‌فرمایید مربوط به آخرین ماه‌های پایانی این اتفاق است. اما می‌دانیم که این اتفاق طی یک فرایند تدریجی صورت گرفته است. نهضت در این سال‌ها اقدامی برای اینکه وضعیت به این نقطه نرسد صورت نداده بود؟ کبیری: بله، نهضت اقداماتی کرد، منتها با کمی تاخیر که دیگر کار از کار گذشته بود. ما از امضای سازش‌نامه تا سال 2005 هیچ مشکلی در روند اجرای آن نداشتیم. البته می‌دانید که طبق سازش‌نامه باید انتخابات شفاف انجام می‌شد و رئیس‌جمهوری که در آن زمان آقای رحمان بود، تنها یک دوره بعدی 7 ساله حق ریاست جمهوری پیدا می‌کرد. این هم در قانون اساسی کشور بود و هم در متن سازش‌نامه. اما بعداً خود آقای رحمان برای اتمام پروژه‌هایی که در دست داشت رایزنی‌هایی کرد و با رهبریت اپوزوسیون و حتی نهضت وارد گفت‌وگو شد و به شکلی رضایت طرف دیگر را هم گرفت که این دوره تمدید شود. اما طرف اپوزوسیون هرگز چنین انتظاری را نداشت که در پس این حرف‌های زیبا که برای ملت است، یک خیانت به سازش‌نامه پنهان است که باز دو بار دیگر قانون اساسی را برای تمدید ریاستش تغییر می‌دهد. بعد از آن که نیروهای سیاسی آگاه شدند که دولت دیگر حاضر نیست سازش‌نامه و قانون اساسی را رعایت کند، ما شروع کردیم به اظهار نگرانی و رایزنی با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی. اما گویا تلاش‌های ما در آن مقطع زمانی دیگر نتیجه‌ای نداد. تسنیم: پس نخستین مرحله این مساله با موافقت نهضت و رضایت مخالفین صورت گرفت اما دیگر تداوم نیافت. واقعاً نهضت فکرش را نمی‌کرد چنین اتفاقی بیفتد؟ کبیری: برای نهضت چه در سال‌های مذاکرات و چه مرحله بعد از صلح، همیشه اولویت حفظ صلح، ثبات و وحدت ملی بود. بسیاری گذشت‌هایی هم که کردیم بخاطر آن بود که خدای نکرده جنگ دیگری نشود و اگر طرف مقابل زیاده‌روی می‌کند، حداقل طرف ما کمی گذشت بیشتری نشان دهد تا این صلح حفظ شود. چون می‌بینیم در کشورهایی که طرف‌های درگیر نمی‌توانند زبان مشترکی پیدا کنند، درگیر بحران می‌شوند و ضربه را ملت می‌خورد و نهایتاً اتهام اصلی بر می‌گردد به جنبش‌های اسلام‌گرا. با در نظر گرفتن این موضوع، نهضت تلاش کرده تا همیشه از خود طرف آماده به گذشتی نشان بدهد. یکی از انتقادات شدیدی که به نهضت (حتی از سوی طرفدارانش) وارد شده، این است که ما بخاطر صلح  و وحدت و برای این که نگویند نیروهای اسلام‌گرا تندرو و افراط‌گرا هستند، کمی زیاده‌روی کردیم و این باعث هجرت از داخل تاجیکستان شد. تسنیم: آیا امیدی برای بازگشت به صلح وجود دارد؟ کبیری: با توجه به این شرایط و این که سازش‌نامه به صورت یک طرفه تخریب شد، فکر نمی‌کنم که الان دیگر زمینه‌ای برای مذاکرات و بازگشتن به آن شرایط گفت و شنود محیا باشد. طرف دولت خود را در این جنگ 20 ساله پیروز به حساب می‌آورد، چرا که در آن زمان نتوانست با نیروی نظامی و در میدان جنگ مخالفان را حذف کند، با مذاکرات هم نتوانست، اما الان با این فرصت‌طلبی و بدعهدی خود را پیروز می‌داند. البته از طرف ما این‌طور نیست و آن را شکست وی می‌دانیم. در آینده‌ای نزدیک آن را احساس خواهد کرد. تسنیم: پس آینده سیاسی تاجیکستان را با این شرایط چگونه می‌بینید؟ آیا فضایی برای مذاکره مجدد صلح وجود ندارد؟ کبیری: به نظرم در آینده باید مسائل را به شکلی دیگر مطرح کنیم. از نگاه ما فعلاً برای آقای رحمان در آینده تاجیکستان جایی نیست. چون ایشان به‌عنوان یک شکننده صلح و  مدیر ناموفق محبوبیت خود را در کشور از دست داده و الان با استفاده از قدرت خود را حفظ می‌کند. فکر نکنم مردم هم راضی باشند ما با کسی که یک بار صلح و آرمان‌های ملی را زیر پا گذاشت، با همان شرایط قبلی دوباره پای میز مذاکره بنشینیم. فکر می‌کنم که برای مذاکره باید زمینه محیا باشد. مذاکره مورد نظر ما نیز با نخبگان سیاسی و اقشار گوناگون سیاسی جامعه است؛ حتی آن‌هایی که امروز در قدرت هستند، ولی منافع ملی برایشان مهم است. ما در دولت امروزه هم داریم بسیاری از نفراتی را که واقعاً چهره‌های ملی هستند و دستشان به این خیانت‌ها آلوده نیست. تمام گروه‌های مخالف آماده‌اند تا طرح یک تاجیکستان بعد از رحمان را با هم بریزیم و مشترکاً در خدمت ملت باشیم. اما فکر نکنم در آینده تاجیکستان برای رحمان و خانواده‌اش که به نظر می‌رسد می‌خواهد قدرت را بعد از خود به یکی از فرزندانش بدهد، جایی باشد. تسنیم: اما بعد از اصلاح قانون اساسی و تحولات پس از آن به نظر می‌رسد جانشینی رحمان توسط یکی از فرزندانش محتمل به نظر می‌رسد. شما اینطور فکر نمی‌کنید؟ کبیری: البته آن سناریویی که آقای رحمان دارد برای خودش و خانواده‌اش ترسیم می‌کند را نه ما و نه ملت قبول نخواهد کرد، مگر آن‌هایی که منفعتی از این منظر داشته باشند. اما نه اپوزوسیون، نه نخبگان و نه حتی دایره‌های بانفوذی که در داخل دولت امروز هستند یقیناً به این طرح راضی نیستند. البته الان جسارت مخالفت با آن طرح را ندارند، اما زمانی که احساس کردند که نیروهای ملی واقعاً خنثی کردن این طرح را شروع کرده‌اند، آن‌ها نیز حتماً به ما خواهند پیوست. برنامه ما این است که با این گروه‌ها وارد گفت‌وگو شویم. قرار نیست که نماینده نهضت یا حتی یکی از احزاب و گروه‌های مخالف امروز تاجیکستان بعد از خنثی کردن این برنامه سر قدرت بیایند. ما حتی بر این نظر موافق هستیم که یک نفر دیگر می‌تواند از داخل خود نخبگان امروز کشور که حتی در قدرت هم هستند بیاید و برای یک مرحله گذار مسئولیت را بر دوش بگیرد تا این که کشور برای مرحله بعدی که واقعاً یک انتخابات شفاف صورت بگیرد، آماده شود. تا وقتی که ملت خودش انتخاب کند که چه کسی قدرت را در دست بگیرد. از نگاه ما آن چه امروز در ازبکستان می‌گذرد، بعد از اسلام کریم‌اف نسخه امیدوار کننده‌ای است. او اگرچه از داخل بدنه حاکمیت قبلی آمد، اما با رویکرد و دیدگاه‌هایی معتدل و اصلاح‌گرایانه. فکر می‌کنم این نسخه می‌تواند برای تاجیکستان نیز نسخه خوبی باشد. تنها شرطی که ما و دیگر نیروهای مخالفین داریم این است که شخصی که قدرت را در دست می‌گیرد نفراتی ملی و تکنوکرات باشند و نگاهشان وسیع‌تر از منافع یک خانواده، یک حزب و یک گروه باشد. تسنیم: خوب این شخص از داخل حاکمیت که می‌فرمایید نمی‌تواند از خانواده خود آقای رحمان باشد؟ به هرحال می‌دانیم آقای میرضیایف هم نخست‌وزیر کریم‌اف بود و درحقیقت یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به وی. کبیری: هر کسی غیر از رحمان بیاید، با تغییر در قدرت بعد از دو دهه، حتماً وضعیت کمی بهتر خواهد بود. حتی اگر از داخل خانواده او هم بیاد. اما آمدن یک نفر از داخل یک خانواده مشکل تاجیکستان را حل نخواهد کرد. بالاخره تاجیکستان و ملت تاجیک سزاوار آن است که خود را در جهان همچون یک ملت ارزنده و صاحب کرامت و شرافت معرفی کند. در کشوری که نظامش جمهوری است و طبق قانون اساسی‌اش باید انتخابات صورت بگیرد، حاکمیت خانوادگی و انتقال قدرت با اصول عصر حاضر سزاوار ملت نیست. از طرف دیگر در داخل دولت و کسانی که امروز در قدرت شریکند، هستند کسانی که واقعاً اندیشه ملی دارند و اشتباهات سال‌های پیش را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد. همان حالتی که امثال آقای میرضیایف در زمان کریم‌اف داشتند؛ اشتباهات او را می‌دانستند و از نزدیک مشاهده می‌کردند، اما چون قدرت لازمه را نداشتند، جسارت نمی‌کردند تا مخالفت کنند. منتظر بودند تا فرصت پیش بیاید و با استفاده از خود همان قدرت روند اصلاحات را آغاز کنند که آقای میرضیایف این کار را شروع کرده و ما خیلی خوشبین هستیم؛ اگرچه تجربه کشورهای شوروی سابق نشان داده این روند می‌تواند در ادامه تضعیف شود یا به سمتی دیگر برود. اما الان وضعیت رو به بهبود است و این نسخه می‌تواند برای تاجیکستان هم کارساز باشد. تسنیم: پیش از این فرمودید مرحوم سیدعبدالله نوری به شهادت رسیده است. ما در خبرها شنیده‌ایم که وی بنا بر بیماری فوت کردند. علت این که می‌فرمائید به شهادت رسیدند چیست؟ کبیری: بله، نه تنها ما، بلکه تمام مردم تاجیکستان بر این اعتقادند که ایشان شهید شدند و مورد یک ترور بیولوژیک قرار گرفتند. امکان ندارد که دو نفر از شخصیت‌های برجسته نهضت، استاد سیدعبدالله نوری و استاد محمدشریف همت‌زاده که جانشین ایشان بودند، در یک زمان و به یک بیماری مبتلا شوند. وقتی ما هر دو را برای مداوا به آلمان بردیم، گفتند کار از کار گذشته است. هر دو هم با یک فاصله کوتاه به شهادت رسیدند. بنا به این موضوع و دلایلی دیگر ما این را شهادت می‌دانیم که ان‌شاء‌الله پروردگار از هر دو ایشان قبول کند. تسنیم: یکی از انتقاداتی که به نهضت وارد می‌شود در خصوص سفرهای خارجی شماست. برخی بر این عقیده‌اند شما در سال‌های پایانی فعالیت نهضت بیشتر وقت خود را در خارج از کشور می‌گذراندید و از این منظر، کمی غفلت در امور داخلی تاجیکستان صورت گرفت. نظر شما در این باره چیست؟ کبیری: به نظرم در این موضوع کمی مبالغه شده است که رهبریت نهضت اکثراً در خارج بودند. از سال 2006 میلادی تا هجرت که حدود 10 سال گذشت، کم‌تر حالتی بود که من بیش از یک هفته خارج از کشور باشم. ما هر هفته اجلاس‌هایی پارلمانی داشتیم که حضور همه نمایندگان مجلس حتمی بود و بنده حتماً در این جلسات شرکت می‌کردم. علاوه بر این شاید کمتر رهبر سیاسی تاجیک باشد که اکثر نقاط تاجیکستان را شخصاً رفته باشد و از نزدیک با مردم ارتباط برقرار کرده باشد. البته از طرفی این حرف درست است، شاید یکی از رهبران احزاب بودم که سفرهای خارجی زیادی داشتم. آن هم بخاطر شرکت در کنفرانس‌ها، نشست‌ها و همایش‌های زیاد بین‌المللی بود. در انتها اما جمع همه اینها به نفع نهضت تمام شد که برنامه اعتدال‌محور حزب در خارج از کشور معرفی شود. الان که این حوادث رخ داد، ما تازه درک می‌کنیم که سفرهای پیشین و ملاقات با دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی، روسی، عربی و حتی در جنوب شرق آسیا، چه تاثیری داشته برای امروز نهضت داشته که هیچ کشوری و هیچ سازمان بین‌المللی با وجود این همه تلاش‌هایی که دولت تاجیکستان انجام می‌دهد، حاضر نشد که نهضت را حتی یک گروه تندرو و افراط‌گرا، چه رسد به تروریست معرفی کند. امروز حتی کشورهای همسایه و سازمان‌هایی چون شانگهای و دفاع دسته‌جمعی هم حاضر نشدند ادعای دولت تاجیکستان را بپذیرند، و یک دلیل آن  این بود که در نتیجه این سفرها با آن‌ها گفت‌وگو داشتیم. تسنیم: همانطور که مطلعید، روابط اخیر جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان با مشکلاتی مواجه بوده است. یکی از این مسائل که همواره از سوی دولت تاجیکستان مطرح شده، روابط ایران با نهضت بوده است. آیا نهضت واقعاً می‌تواند عامل این مسائل باشد؟ کبیری: اعتقاد شخصی من و البته دیدگاه نهضت این است که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان دو شریک طبیعی هستند که نباید در شراکت استراتژیک دو کشور شک کرد. حالا دولت‌ها تغییر می‌کنند و نفرها می‌روند و می‌آیند. از طرف دیگر هم ایران یک «جمهوری اسلامی», یک کشور هم‌زبان و هم‌فرهنگ ما است. نهضت با همه کشورها، حتی با کشورهای غربی هم رابطه‌ای خوب دارد و حالا چه بدی دارد که با ایران داشته باشد؟ اگر این رابطه نمی‌بود جای سوال داشت.   چرای یک جریان اسلامی برای آن که رابطه تنگاتنگ و نزدیک با یک کشور  اسلامی داشته باشند، باید اجازه طرف سوم را بگیرند و کسی بر این مساله ایرادی بگیرد؟ در صورتی که این سوال هنگام رابطه‌ای جریان‌های دیگر با کشورها و سازمان‌ها مطرح نیست. یادم است سفری به واشنگتن و ملاقاتی با معاون وزیر خارجه آمریکا، آقای رابرت بلیک داشتم. ضمن صحبت ایشان به نامه‌ مقامات کشور ما اشاره کردند و گفتند که طرف تاجیکستان از این سفر و ملاقات ما خیلی ناراحت است. در آن نامه اشاره کرده‌اند که نهضت با جمهوری اسلامی ایران رابطه تنگاتنگ دارد، با حزب و حرکت‌های دیگر اسلامی همچون اخوان المسلمین نیز رابطه دارد. طرف آمریکایی هم خیلی دوستانه و با اصول دیپلماتیک با ما این مساله را مطرح کردند که اگر شما کمی این رابطه‌های خود را کمتر کنید، به نفع شما خواهد بود. من در آنجا به دوستان آمریکایی گفتم، آیا منطقی است که یک حزب اسلامی با یک جمهوری اسلامی رابطه خوب نداشته باشد؟ برعکس اگر رابطه خوب و تنگاتنگ نبود باید تعجب کرد و غیرطبیعی است. به هر حال ما این را حق طبیعی خود می‌دانیم که با این کشورها و سازمان‌ها رابطه طبیعی داشته باشیم. ما در بالاترین سطوح غربی هم از این رابطه‌مان دفاع کردیم و این را حق خود می‌دانستیم و هنوز هم بر این اعتقاد هستیم. حتی من یک گلایه دوستانه‌ای از جمهوری اسلامی ایران دارم که چرا بعضی‌ها تلاش می‌کنند که بگویند جمهوری اسلامی بیشتر با دولت‌ها و دیگر احزاب‌ است تا این که با احزاب اسلامی باشند. این افراد شاید یادشان رفته که هم جمهوری اسلامی هستند و هم قانون اساسی این امر را تقاضا می‌کند که جمهوری اسلامی با گروه‌های اسلامی در ارتباط باشد و هم اینکه ایران کفیل صلح بوده و در روند مذاکرات پشتیبانی از حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و دیگر نیروهای اپوزوسیون می‌کرد. تسنیم: البته نگاه غالب و کلان در جمهوری اسلامی این نیست و می‌دانیم دولت تاجیکستان این موضوع را نمی‌پذیرد. کبیری: بله، حداقل طی 10 سال اخیر دولت تاجیکستان تنها از ایران باج‌خواهی می‌کرد و شرط و عامل دوستی و همکاری را این می‌دانست که ایران باید همیشه پول خرج کند و پروژه‌های اقتصادی در تاجیکستان انجام دهد. تنها در این صورت  نسبت به ایران بدگویی نخواهد کرد و جایی هم اگر نیاز بود پشتیبانی‌های دیپلماتیکی می‌کرد، که البته خودتان از جایگاه دیپلماتیک رئیس‌جمهور تاجیکستان در جهان آگاه هستید. تسنیم: البته صرف ارتباط نبوده و رحمان مسائل متعددی را از جمله شیعه شدن نهضت و حمایت از تروریسم را هم مطرح کرده است. کبیری: خود آقای رحمان و برخی از دولتمردان امروزه زمانی بود که ما را به وهابیت متهم می‌کردند و می‌گفتند نهضت از عربستان پول می‌گیرد. بعداً هم زمانی می‌گفتند که نهضت از ترکیه و غرب پول می‌گیرد. الان دیدند که باد از سمتی می‌وزد که علیه جمهوری اسلامی ایران است، به خصوص بعد از سیاست‌های آقای ترامپ و این تحریم‌هایی که شروع کرد و یا این که آقای رحمان پول بیشتری از کشورهای حاشیه خلیج فارس بگیرد، انتقادها و تهمت‌ها به سمت جمهوری اسلامی ایران تغییر کرد. در این میان هم برای این که از این ظرفیت هم استفاده کند و هم تکفیری‌ها و وهابی‌ها را نیز با خود داشته باشد، به نهضت تهمت شیعه و شیعه‌گری را زد. حال آن که همه می‌دانند و خود آقای رحمان بهتر می‌داند که نهضت اسلامی یک حرکت مردمی، سنی و حنفی بوده و ان شاءالله باقی خواهد ماند. یادشان نرود که نامه بنده در نزد ریاست جمهوری هست که اولین بار خود من به دولت پیشنهاد برگزاری یک جشنواره بزرگ امام ابوحنیفه (رحمه الله علیه) را پیشنهاد کرده بودم. اما بعدها دولت آن را مصادره کرد و نهضت را به آن جشنواره‌ها راه نداد و امروز خودش شده است پشتیبان مذهب حنفی و نهضت را متهم می‌کند به شیعه‌گرایی که مردم هم می‌دانند هدف از آن چیست. تسنیم: در دوره هجرت چرا نهضت کشورهای اروپایی را انتخاب کردند و به ایران نیامدند؟ به هر ترتیب بدیهی است که در ایران شرایط بهتری در مقایسه با اروپا برای نهضت فراهم بود. کبیری: وقتی که این مصیبت بر نهضت وارد شد، اعضای نهضت و طرفداران آن خیلی برایشان مساله نبود که کدام کشور آن‌ها را می‌پذیرد. اگر جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را می‌داشت و شرایط آن زمان اجازه می‌داد، من شک ندارم اکثریت این افراد به دلیل اشتراکات دینی، فرهنگی و زبانی ایران را انتخاب می‌کردند. طبیعی است که گزینه اول ما ایران بود. اما در اینجا هم نهضت اسلامی تاجیکستان به خاطر این که تنش‌های بین ایران و تاجیکستان به وجود نیاید و بیشتر نشود، باز هم ما نظرمان این بود که برویم به کشورهایی که این مشکلات کمتر شود. اگر حضور ما در ایران بیشتر می‌شد، شاید رحمان دلیل بیشتری می‌داشت برای تاختن بر ایران و ما هم منفعت‌دار این تنش‌ها و برخوردهای منفی نیستیم. یکی از دلایل عمده‌ای که ما و دیگر رهبران نهضت اروپا را انتخاب کردیم همین بود. گزینه دوم ما هم ترکیه بود، به‌خاطر آن که هم اشتراکات دینی و فرهنگی زیادی داشتیم، و هم اینکه بدون ویزا می‌شود به این کشور سفر کرد. اما هم شرایط امنیتی در آن زمان در ترکیه بد بود و هم این که به دلیل فشارهای دولت تاجیکستان دولت ترکیه از ما خواست که کشور دیگری را انتخاب کنیم. وقتی که حزب و حرکتی تحت فشار قرار می‌گیرد، برایش مهم آن است که جایی باشد که در آنجا امنیتش تامین است و آزادی فعالیت داشته باشد. این کشور می‌تواند اروپایی یا غیراروپایی باشد. اما طبیعی است که برای یک جریان اسلامی آن هم از تاجیکان، نزدیک‌ترین کشور، کشورهای مسلمان هستند که اشتراکات فرهنگی و زبانی داشته باشند. تسنیم: فکر می‌کنم حضور شما در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی هم در همان زمان بود که خیلی حاشیه‌ساز شد و دولت تاجیکستان اعتراضات شدیدی کرد. کبیری: بله، دولت تاجیکستان از شرکت من در این کنفرانس و یک ملاقات کوتاهی با رهبری جمهوری اسلامی ایران داشتم، چقدر مشکلات تراشید. در صورتی که من حتی قبل از سفر به ایران و بعد از آن در ده‌ها کنفرانس دیگر بین‌المللی شرکت کردم و رحمان نه‌تنها این حساسیت را نشان نداد، بلکه حتی جسارت دعوت یک سفیر و فرستادن یک بیانیه اعتراضی را نداشت به این کشورها. تسنیم: چندی پیش آقای محمودجان فیض‌الرحمان‌اف، سخنگوی نهضت در مصاحبه‌ای با تسنیم گفته بودند که نهضت درحال تدارک برای شکل‌دهی به اتحادی اپوزوسیون مشابه دهه 1990 در خارج از کشور است. درباره این برنامه بگویید. کبیری: شرایط امروز کاملاً با 25 سال پیش متفاوت است. آن زمان تنها دو نقطه داغ در جهان اسلام بود. یکی تاجیکستان و دیگری حوزه بالکان که تمام جهان اسلام تلاش می‌کردند که این دو نقطه را کمک کنند. حتی در مساله پشتیبانی از نهضت و مردم مسلمان تاجیک، بین کشورهای اسلامی یک رقابتی احساس می‌شد. الان اما وضعیت کاملاً فرق می‌کند و ده‌ها نقطه اینچنینی وجود دارد و کشورها نیز کمی فاصله گرفته‌اند از این رویکرد که از نهضت‌ها و حرکت‌های اسلامی حمایت شود. نکته دیگر این است که ما در مسافت دوری از تاجیکستان قرار داریم؛ اما آن زمان در همسایگی تاجیکستان بودیم. این بود که در مدتی کوتاه نیروهای اپوزوسیون 40 درصد از خاک تاجیکستان را به تصرف خود در آوردند که کمک بزرگی به روند مذاکرات داشت. اما الان تنها کاری که اپوزوسیون تاجیک می‌کند استفاده از روش‌های نرم دیپلماتیک، رسانه‌ای و حقوق بشری است. نهضت اسلامی تاجیکستان و دیگر نیروهای همسو و شریک از آن استفاده کرده و برنامه‌هایی داریم. تسنیم: پس نهضت به دنبال یک ائتلاف سیاسی است؟ کبیری: ما معتقدیم که هیچ نیروی اپوزوسیونی در تاجیکستان نمی‌تواند مشکل را به تنهایی حل کند. بلکه این مساله باید نه تنها با نیروهایی که در داخل و خارج از تاجیکستان خود را مخالف اعلام می‌کنند، بلکه با حضور نیروها و چهره‌هایی موثری که در داخل کشور حضور دارند، باید حل شود. ما هم آماده مذاکره با آن‌ها هستیم و این در را نبسته‌ایم و مطمئن هستیم که  شریکانی از داخل هم پیدا خواهد شد که نشانه‌هایش البته احساس می‌شود. اما به هیچ وجه، ما این روند را به صورت تصنعی نمی‌خواهیم و یا این که آن را سرعت ببخشیم و بگوییم ما آمادگی آن را داریم. آمادگی روانی هست بین تمام نیروهای اپوزوسیون، مشورت‌ها ادامه دارند، اما نگاه ما این است که ما به این نتیجه در یک روند طبیعی برسیم که تمام اقشار و نیروها در آن ائتلاف یا ساختار مشترک برای خود جایگاه پیدا کنند و احساس کنند که این ائتلاف مال آن‌ها هم هست و تنها توسط آن می‌توانند به اهداف خود برسند. الان البته کمی سخت است سخن گفتن درباره آن، اما مشورت‌ها و امور آمادگی ادامه دارد و هر وقت زمانش فرا برسد با جامعه بین‌المللی در این باره صحبت خواهیم کرد. تسنیم: از فرایند بازیابی نهضت و حوزه‌های فعالیت پیش‌روی آن بگویید. نهضت حال که تا حدودی خود را بازیابی کرده برنامه‌اش چیست؟ کبیری: ما تازه از مرحله‌ای که مانند یک شوک خیلی برایمان سنگین بود خارج شده‌ایم. وقتی این وضعیت به وجود آمد و تمام جامعه بین‌المللی هم حاضر نبود کمک کند در یک حالت دشوار قرار داشتیم. اما با کمک خداوند و با دستگیری مردم، به خصوص برادران و خواهرانی که این شب و روزها با ما هستند، ما توانستیم در یک مدت کوتاه تقریباً دو ساله خود را بازسازی کنیم و الان نهضت تقریباً مرحله بازسازی را تمام کرده است. ما فعالیت خود را در سه زمینه راه‌ندازی کرده‌ایم که حوزه‌های رسانه، حقوق بشر و دیپلماتیک را شامل می‌شود. تسنیم: به نظر می‌رسد نتایجی هم داشته این فعالیت‌ها. از اقدامات نهضت درباره پرونده آقای محمدعلی حیت و پرونده خودتان و دیگر اعضای نهضت در اینترپل بگویید. این موفقیت‌ها چطور به دست آمدند؟ کبیری: بله، نهضت اخیراً موفقیت‌های بزرگی داشته است. یکی از آن‌ها رفتن پرونده معاون رهبر نهضت اسلامی تاجیکستان، آقای محمدعلی حیت، به سازمان ملل بود که اخیراً گروه کاری سازمان ملل نتیجه خود را اعلام کرد که بلافاصله ایشان باید آزاد شده و از سوی دولت تاجیکستان برایش غرامت پرداخت شود. این یک پیروزی دیپلماتیک بسیار بزرگی برای نهضت و همراهانش بود. وقتی پرونده محمدعلی حیت به این سمت رفت، معنای آن این است که تمام برادران ما که با پرونده‌ای مشترک با محمدعلی حیت به زندان رفتند، این حکم را از سازمان ملل دارند. اما اگر آئین‌نامه سازمان ملل اجازه بررسی پرونده‌های دسته‌جمعی را می‌داد، شکی نبود که تمام خواهران و برادران نهضتی پرونده‌شان شامل این نتیجه می‌شد. اما چون ما مجبور هستیم پرونده‌ هر کس را به تنهایی و انفرادی ببریم، کمی زمان خواهد برد. این یک پیروزی نشان می‌دهد که نهضت با وجود این همه دشواری که هست در بعد بین‌المللی کارهایش خوب پیش می‌رود و نتیجه‌می‌دهد. پرونده خود بنده در اینترپل نیز در همین راستا قابل ذکر است. اخیراً، هم اینترپل و هم سازمان‌های بین‌المللی دیگر این مساله را حل کردند و  نه تنها اسم بنده، بلکه اسم بسیاری از دیگر اعضای نهضت از لیست اینترپل برداشته شد. این معنی آن را دارد که نهضت را با آن روایت رحمان همچون یک نیروی تروریستی شناخته نشده و نمی‌شود. این‌ها ما را امیدوار می‌کند تا در مرحله بعدی با برنامه‌های بیشتر و جدی‌تر مبارزه کنیم. اخیراً خودمان هم در نهضت به این نتیجه رسیده‌ایم که باید صحبت‌های روزانه خود را توسط شبکه‌های اجتماعی و توسط رسانه‌ها با ملت تاجیک بیشتر کنیم و خود بنده هم چندین بار این صحبت‌ها را با ملت تاجیک انجام داده‌ام که الحمدالله بازتاب‌های خیلی خوبی داشت و این مسیر را ادامه خواهیم داد. ]]> نواحی Fri, 22 Jun 2018 19:15:58 GMT http://caucasus.ir/vdciw5az.t1a3u2bcct.html بخش اول گزارش تصویری عزاداری محرم در دربند داغستان http://caucasus.ir/vglhw-nz.23nq-2yttzfd2.u.html شهر دربند در جنوب جمهوری داغستان فدراسیون روسیه با جمعیت چشمگیر شیعی یکی از کانون‌های محبان اهل بیت (علیهم السلام) و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای منطقه قفقاز است. اکثریت مردم دربند را آذری‌ها و لزگی‌ها تشکیل می‌دهند. مسجد جمعه شهر دربند یکی از کهن‌ترین مساجد موجود در روسیه و در جهان است که نامش در فهرست میراث یونسکو وارد شده است. قلعه دربند یکی از مشهورترین بناهای بجا مانده از دوره ساسانی است. گزارش تصویری حاضر مربوط به عزاداری‌های مردم دربند در سوگ امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان در محرم 1439 هجری قمری، مهرماه 1396 خورشیدی است.   ]]> نواحی Tue, 17 Oct 2017 13:25:19 GMT http://caucasus.ir/vglhw-nz.23nq-2yttzfd2.u.html بخش دوم گزارش تصویری عزاداری محرم در دربند داغستان http://caucasus.ir/vgljymev.uqeaaubffvszu.w.html گزارش تصویری حاضر مربوط به عزاداری‌های مردم دربند در سوگ امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان در محرم 1439 هجری قمری، مهرماه 1396 خورشیدی است.   ]]> نواحی Tue, 17 Oct 2017 13:43:45 GMT http://caucasus.ir/vgljymev.uqeaaubffvszu.w.html گزارش تصويري آغاز عملیات احداث خط‌‌آهن «ترکمنستان – افغانستان – تاجیکستان» http://caucasus.ir/vgla.onik49nio,61k445h..html به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به منطقه «آتامراد» ترکمنستان، به منظور شرکت در مراسم مذکور رئیس جمهور افغانستان و تاجیکستان به دعوت همتای ترکمن خود به استان «لباب» ترکمنستان که هم مرز با کشور افغانستان است، سفر کردند. مراسم کلنگ‌زنی احداث راه‌آهن ترکمنستان - افغانستان - تاجیکسان در بخش ترکمنی آن در منطقه آتامراد (کرکی سابق) با شروع عملیات احداث خط‌آهن «آتامراد - امام نظر ( ترکمنستان) - آکینه – آندخوی (افغانستان)» که فاز اول خط‌آهن سه‌جانبه مذکور محسوب می‏‌شود، با حضور سران ۳ کشور، سفرا و دیپلمات‏‌های خارجی مقیم ترکمنستان، جمع زیادي از مقامات رسمی محلی و مردم عادی برگزار شد. رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم کلنگ‌زنی خط‌آهن مذکور در سخنانی تأکید کرد که آغاز عملیات احداث این خط‌آهن یک حادثه تاریخی و طرحی مهم در منطقه است. قربانقلی بردی‏ محمداف تصریح کرد: ترکمنستان از نظر جغرافیایی از موقیعت مهمی در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برخوردار است و ساخت خط‌آهن مذکور نیز جوابگوی منافع همه کشورهای ذینفع در آن می‌باشد. وی اضافه کرد: ساخت و راه‌اندازی این خط‌آهن سه‌جانبه نقش مهمی در احیا و بازسازی کشور افغانستان خواهد داشت و به نوبه خود در همگرایی منطقه‌ای کشورهای ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان مفید خواهد بود. رئیس جمهور ترکمنستان تأکید کرد: ترکمنستان در ساخت خطوط راه‌آهن منطقه‌ای و بین‏‌المللی از تجربه کافی برخوردار است که در این زمینه می‌توان به خط‌آهن «تجن – سرخس – مشهد» و نیز خط‌آهن «ایران – ترکمنستان - قزاقستان» که چندی پیش قسمت قزاقستانی آن رسما راه‏‌اندازی شد، اشاره کرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس حاضر در مراسم آغاز عملیات ساخت خط‌آهن ترکمنستان - افغانستان - تاجیکستان، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان نیز در سخنانی گفت: امروز برای مردم افغانستان،ترکمنستان و تاجیکستان یک روز بسیار مهم و افتخارآمیز است زیرا گامی مهم برای ایجاد یک زندگی مرفه و آینده‌ای بهتر برای کشورهای منطقه برداشته شد. وی گفت: مبتکر ساخت خط‌آهن ترکمنستان - افغانستان - تاجیکستان در واقع رئیس جمهور ترکمنستان است و با تلاش و پیگیری جدی وی بعد از ۲ ماه از امضا یادداشت‌تفاهم ساخت این خط‌آهن در «عشق‏‌آباد» در نورور امسال، ما اکنون در مراسم کلنگ‌زنی آن هستیم. وی با تأکید بر اهمیت ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خط‌آهن مذکور، تصریح کرد: این خط‌آهن فرصتی را ایجاد می‏‌کند که تجارت و اقتصاد منطقه رونق پیدا کرده و محوله‌های این منطقه براحتی از طریق آن به چین و سایر مناطق جهان برسد. رئیس جمهور افغانستان تأکید کرد که کابل برای اتمام به موقع این خط‌آهن در داخل افغانستان کلیه تلاش و کوشش خود را به کار خواهد بست و اطمینان کامل دارد که این طرح محقق خواهد شد. رئیس جمهور تاجیکستان نیز در سخنان خود تأکید کرد که این طرح برآورده‌کننده آرمان و اهداف مردم منطقه است و یکی از اولین طرح‌های منطقه‌ای است که با مشارکت ۳ کشور منطقه ساخت آن آغاز می‌شود. امامعلی رحمان گفت: خط‌آهن ترکمنستان - افغانستان - تاجیکسان عامل مهمی برای تحکیم و تقویت روابط و همکاری‏‌ها بین ملت‌های منطقه و کشورهای ذینفع در آن می‌باشد. وی افزود: کشوری که عرصه انرژی و حمل‌ونقل خود را توسعه ندهد، موفق نیست و نمی‏‌تواند ترقی کند. به همین دلیل نیز کشورهای ذینفع در طرح مذکور با اطمینان و اراده نیک اجرای آن را آغاز می‏‌کنند وی گفت: دولت ترکمنستان در اجرای طرح‌های منطقه‌‏ای و بین‏‌المللی پیشتاز می‏‌باشد و حرف و عمل آن توأم است و ما باید از ترکمنستان یاد بگیریم که چنین طرح‌هایی را از حالت حرف و روی کاغذ درآورده و برای عملی شدن آنها سریعتر گام برداریم. وی تاکید کرد: دولت تاجیکستان نیز به نوبه خود حداکثر تلاش خود را خواهد کرد که خط‌آهن مذکور در موعد مقرر ساخته شده و به بهره‌برداری برسد. سخنان رؤسای جمهور ترکمنستان ،افغانستان و تاجیکستان درباره طرح خط‌آهن مذکور در حالی است که هیچ کدام آنها به میزان اعتبارات تخصیصی، چگونکی اجرا، منابع تأمین مالی و موعد مقرر و مدت زمات راه‏‌آندازی آن اشاره‏‌ای نکرده‌اند. بخش ترکمنی این خط‌آهن بیش از ۱۲۵ کیلومتر بوده و با عنوان «آتامراد - امام نظر (ترکمنستان) – آکینه – آندخوی(افغانستان)» نامیده می‌شود که ۸۵ کیلومتر آن در خاک ترکمنستان و ۳۵ کیلومتر نیز در خاک افغانستان بوده و قرار است ترکمنستان با اعتبارات خود ۳۵ کیلومتر مذکور در خاک افغانستان را نیز اجرا کند. یادداشت‌تفاهم میان ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان در زمینه احداث راه‌آهنی که این ۳ کشور را به یکدیگر متصل کند در آخرین روز اسفندماه سال گذشته در حاشیه برنامه تجلیل از جشن بین‌المللی نوروز در عشق‌آباد به امضا رسید. رؤسای جمهور ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان ضمن امضای این سند هر یک با اشاره به اهمیت این طرح، آن را زمینه مناسبی در جهت ساخت زیربنایی حمل‌و نقل و ارتباطات منطقه‌ای برشمردند. ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان ایجاد این بخش راه‌آهن را برای منافع هر ۳ کشور شرکت‌‌کننده و به منظور توسعه بیش از پیش همکاری‌های سودمند و همچنین برای افزایش میزان حمل‌ونقل کالا میان کشورهای منطقه، مهم عنوان می‌کنند. ]]> نواحی Thu, 06 Jun 2013 13:20:46 GMT http://caucasus.ir/vgla.onik49nio,61k445h..html گزارش تصویری مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در قرقیزستان با حضور معاون وزیر خارجه این کشور http://caucasus.ir/vglfxtdy.w6dcmw,iiygaw.p.html به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز، مراسم گرامیداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در روز پنجشنبه 19 بهمن 1396 با حضور آقای نورلان عبدالرحمانوف معاون وزیر امور خارجه قرقیزستان و همچنین برخی مقامات جمهوری قرقیزستان، سفرا و دیپلمات های و برخی از ایرانیان مقیم قرقیزستان در سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. در این مراسم آقای مجتبی روزبهانی سفیر جمهوری اسلامی ایران و همچنین نورلان عبدالرحمانوف معاون وزیر خارجه قرقیزستان در رابطه با موضوعات منطقه ای و روابط دوجانبه سخنرانی کردند. سخنرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این مراسم به شرح زیر بود: بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای عبدالرحمانوف معاون محترم وزیر امور خارجه قرقیزستان مقامات محترم جمهوری قرقیزستان، سفرا و دیپلمات‌های محترم هموطنان عزیز میهمانان گرامی، خانم‌ها و آقایان         برای اینجانب مایه مباهات است که حضور شما را در جشن سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی خوشامد بگویم. جای خوشوقتی و افتخار دارد که در این مراسم مهم برای ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، میزبان شما میهمانان عالیقدر هستیم. این ایام برای ملت ایران یادآور نیم قرن خاطرات انسان های فداکار، زندانیان سیاسی و شهیدان بسیاری است که  برای رهایی ایران از استبداد  مبارزه کردند و از جان شیرین خود گذشتند. 39 سال پیش، با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن ماه 1357، برگ جدیدی در دفتر تاریخ چند هزار ساله کشور کهن ایران رقم خورد و نظامی مردم سالار، با رای و اراده مردم کشور ایران و با اتکا بر ارزش های راستین دین مبین اسلام، جایگزین نظام موروثی، مستبد و اقتدارگرای پادشاهی در ایران گردید. طی 39 سال گذشته، کشور ایران با تکیه بر توان و استعدادهای بومی و اتخاذ سیاستی مستقل، با عبور از موانع متعدد، به دستاوردهای بزرگی نایل آمده است. امروزه نظام جمهوری اسلامی ایران، علیرغم مانع تراشی معاندین خارجی، با بهره گیری از حمایت های مردمی و اجرای برنامه های ارتقاء رفاه، سلامت و رشد علمی جامعه، به کشوری امن، باثبات، پیشرو و پویا تبدیل گردیده و همچنان مسیر پیشرفت را طی می کند. در واقع در سال های بعد از انقلاب، مهم ترین سیاست جمهوری اسلامی ایران، توسعه کشور در همه زمینه ها، بخصوص زمینه های علمی و فنی بوده است.  در راستای پی گیری این سیاست، جمهوری اسلامی ایران توانسته است امروزه به یکی از کشورهای پیشرفته علمی و صنعتی جهان بخصوص در زمینه فن آوری های نوین از جمله ژنتیک، شبیه سازی، نانو تکنولوژی، صنایع هوایی و دفاعی، انرژی هسته ای، علوم پزشکی و آی تی با بهره گیری از فن آوری های بومی تبدیل شود. میهمانان گرامی از محورهای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر، مقابله و مبارزه واقعی با افراط گرایی و تروریسم در منطقه و جهان است.  مردم و دولت های عراق و سوریه طی شش سال گذشته، دلاورانه علیه گروههای تروریستی، بویژه داعش، مقاومت کردند و به پیروزیهای مهمی دست یافتند. خوشحالیم که در این مبارزه تاریخ ساز در کنار این دو ملت دوست و برادر قرار داشته ایم. به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران، اگر چه حکومت خود خوانده داعش رو به زوال گذاشته است، لیکن سازمان ترور داعش و گروه‌های مشابه به حیات پلید خود ادامه می دهند و تلاش دارند تا شبکه تروریستی خود را در افغانستان و منطقه آسیای میانه فعال نگاه دارند. بنا بر این، مقابله با این پدیده شوم نیازمند همکاری همه کشورها است. جمهوری اسلامی ایران خواستار ثبات، آرامش و صلح در همه کشورها و حق تعیین سرنوشت از طریق اراده ملت ها  است.  بنا بر این معتقدیم که ادامه تجاوز علیه مردم مظلوم یمن و تداوم حملات کور هوایی و جنایات جنگی گسترده علیه غیر نظامیان در این کشور و همچنین ادامه اشغال فلسطین و شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط دولت ایالات متحده آمریکا، بر خلاف قطعنامه های سازمان ملل متحد، اعلام دشمنی آشکار با مسلمانان و دولت‌های اسلامی و موجد فرصت برای افراط گرایی و تروریسم است. حضار محترم، خانم‌ها و آقایان جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال جمهوری قرقیزستان را به رسمیت شناخت و روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور برقرار نمود.  ما طی سالی که گذشت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس روابط رسمی دیپلماتیک بین دو کشور را جشن گرفتیم. در طول 25 سال گذشته، همواره روابط خوب و برادرانه میان دو کشور ادامه یافته است. خوشبختانه طی پنج سال اخیر، روابط دو کشور از سرعت رشد بسیار خوبی برخوردار گردیده است. سال گذشته ما در ایران و در قرقیزستان شاهد برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری بودیم. مایلم در این خصوص تبریکات خود را به جناب آقای تورسونبای جئین بکوف رئیس جمهور محترم، دولت و ملت قرقیزستان تجدید نمایم. رجاء واثق دارم در دوره ریاست جمهوری ایشان نیز شاهد توسعه سریع تر مناسبات دو کشور در تمامی زمینه ها، به ویژه در بخش اقتصادی خواهیم بود. طی سال گذشته سفرهای مهم رییس محترم پارلمان جمهوری قرقیزستان و جناب آقای عبدالدایف وزیر محترم امور خارجه جمهوری قرقیزستان به ایران، و متقابلا سفرهای جناب آقای ظریف وزیر محترم امور خارجه و جناب آقای دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان و همچنین سفرهای متعدد مقامات دو کشور در سطوح مختلف با هدف گسترش همکاری های سودمند دو کشور انجام پذیرفت.  علاوه بر آن، تماس ها و رایزنی دو کشور در زمینه های مختلف منطقه ای و بین المللی ادامه یافته و از این طریق ضمن حمایت متقابل از یکدیگر، به تحکیم صلح و امنیت در منطقه و جهان کمک نموده اند. مقامات محترم جمهوری قرقیزستان، سفرای محترم، میهمانان گرامی در پایان، از اینکه دعوت ما را پذیرفته و در این مراسم حضور یافته اید و از حوصله ای که به خرج داده اید تشکر می نمایم.   ]]> نواحی Mon, 12 Feb 2018 17:21:23 GMT http://caucasus.ir/vglfxtdy.w6dcmw,iiygaw.p.html ترکیه از کشته‌شدن سران گروه‌های کُرد خبر داد http://caucasus.ir/vdcjotev.uqehhzsffu.html به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتد‌پرس، «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه امروز-پنجشنبه- در جمع هواداران خود بار دیگر مدعی شد ۳۵ تن از سران گروه‌های کُرد در حمله جنگنده‌های این کشور در به منطقه کوهستانی «قندیل» عراق، کشته شدند. اردوغان گفت سران گروه‌های کُرد عراق در منطقه قندیل در حال مذاکره بودند که هدف حمله جنگنده‌های ترکیه قرار گرفتند. منطقه کوهستانی قندیل بین ایران، عراق و ترکیه قرار داشته و بخشی از رشته کوه‌های زاگرس محسوب می‌شود. ]]> نواحی Thu, 21 Jun 2018 18:04:20 GMT http://caucasus.ir/vdcjotev.uqehhzsffu.html