يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : 25300
سفر رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ارمنستان

به گزارش دفتر بنیاد مطالعات قفقاز در دانشگاه دولتی ایروان، هیاتی به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران طی یک سفر رسمی به دعوت ژانا آندریاسیان وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش ارمنستان، به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان به منظور توسعه روابط فرهنگی، آموزشی، علمی و هنری بین دو کشور به ارمنستان سفر کردند.
در روز اول این سفر حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ـ که توسط مقامات ارشد ارمنی و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران استقبال شد، طی ضیافت شامی در سفارت جمهوری اسلامی ایران به بحث و تبادل‌نظر در مورد موضوعات و مسایل فرهنگی پرداخت.
در چارچوب این سفر، دکتر محمدمهدی ایمانی پور در چند جلسه و دیدار در دانشگاه دولتی ایروان شرکت کردند. ایشان ابتدا به همراه آقای سبحانی، سفیر محترم کشورمان در ایروان و آقای اسدی موحد، رایزن محترم فرهنگی کشورمان در ایروان با رئیس دانشگاه دولتی ایروان دیدار نمودند در این دیدار رئیس دانشگاه دولتی ایروان برنامه های مختلف دانشگاه دولتی ایروان در خصوص همکاری با ایران را مطرح کردند. سپس آقای ایمانی پور و هیات همراه از دانشکده شرق شناسی بازدید کردند و با پرفسور روبن ملکنیان و پرفسور وسکانیان رئیس کرسی ایران شناسی این دانشکده دیدار و گفتگو کردند.
پرفسور ملکینیان در این دیدار اشاره کردند که همکاری های تنگاتنگی بین دانشگاه دولتی ایروان و دانشگاه تهران برقرار است. بنیاد مطالعات قفقاز دانشگاه تهران سال پیش با حضور آقای دکتر متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در دانشگاه دولتی ایروان شعبه خود را افتتاح کرد و تاکنون در این چارچوب نشست های مختلف تخصصی مشترک برگزار شده است.  
 سپس در کرسی ایران شناسی دانشکده شرق شناسی نشستی جهت ملااقات با اساتید و دانشجویان کرسی ایران شناسی برگزار شد. آقای ایمانی پور در این نشست سخنرانی کردند و به پرسش های دانشجویان ایران شناسی پاسخ دادند. رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار بر لزوم راه اندازی رشته های مشترک، تبادل استاد و دانشجو بین دو کشور، تحقیقات مشترک در زمینه ایران شناسی و فرهنگ ایرانی و روابط بین ایران و ارمنستان تاکید کردند.
 در این نشست پرفسور وسکانیان رئیس کرسی ایران شناسی در خصوص فعالیت کرسی ایران شناسی  و تحقیقات و پژوهش در مورد روابط فرهنگی ایران و ارمنستان  اساتید و دانشجویان کرسی ایران شناسی دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش دفتر بنیاد مطالعات قفقاز در دانشگاه دولتی ایروان، در این نشست آرتور مارتیروسیان، معاون وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش ارمنستان، آقای مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، آقای محمد اسدی موحد، رایزن فرهنگی کشورمان در ایروان، آلکساندر مارگاروف، رئیس اداره همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه دولتی ایروان، روبن ملکونیان، رئیس دانشکده شرق شناسی، واردان وسکانیان، رئیس کرسی ایران شناسی حضور داشتند.
هدف از سفر هیات ایرانی به دانشگاه دولتی ایروان، گسترش روابط ارمنستان و ایران در زمینه آکادمیک و همچنین آشنایی با فعالیت های گروه ایران شناسی دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی ایروان بود.
 در چارچوب این بازدید، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری ایران از دبستان شماره 35 گوگول ایروان که تحت برنامه دولت جمهوری ارمنستان برای آموزش زبان های منطقه ای در آن تدریس می شود، بازدید کرد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران از سطح بالای روابط فرهنگی و آموزشی بین ارمنستان و ایران ابراز خرسندی کرد. وی گفت که این مدرسه به تداوم دوستی چند صد ساله بین دو کشور کمک خواهد کرد.
در چارچوب سفر رسمی رئیس سازمان فرهنگی و روابط اسلامی جمهوری اسلامی ایران به ارمنستان، تعدادی دیدار و بازدید دیگر از مؤسسات آموزشی و فرهنگی در نظر گرفته شده است.
در همین چارچوب، ژانا آندریاسیان وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش ارمنستان با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران، محمدمهدی ایمانی پور دیدار کرد.
در این دیدار، «توافقنامه همکاری فرهنگی بین ارمنستان و ایران برای سال‌های 2024-2027» با هدف تعمیق همکاری‌ها در حوزه فرهنگ امضا شد.
مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ابراز اطمینان کرد که پتانسیل بسیار بیشتری برای همکاری های دوجانبه در زمینه های مختلف وجود دارد. وی بر اهمیت اجرای برنامه های دولت ارمنستان برای آموزش زبان های منطقه ای در سطوح مختلف آموزشی تاکید کرد.
وی تاکید کرد که پس از دیدار با دانشجویانی که زبان فارسی می‌خوانند، متقاعد شدم که آنها به تداوم دوستی چند صد ساله و توسعه روابط دو کشور کمک خواهند کرد. نگرش مثبت دو کشور دوست نسبت به یکدیگر مشهود است.
ژانا آندریاسیان وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش ارمنستان بر اهمیت همکاری ارمنستان و ایران در زمینه های مختلف تاکید و برای تعمیق آن ابراز آمادگی کرد. به گفته وی، همکاری در حوزه فرهنگ جایگاه ویژه¬ای در روابط بین دولتی ارمنستان و ایران دارد.
وی ابراز اطمینان کرد که اجرای این برنامه باعث گسترش و تعمیق همکاری بین نهادهای مختلف فرهنگی و همچنین گروه های خلاق دو کشور، شرکت در رویدادهای فرهنگی بین-المللی که در ارمنستان و ایران برگزار می شود و تبادل تجربیات خواهد بود.
وزیر آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش ارمنستان بر همکاری موثر جشنواره فیلم ارمنی «زردآلو طلا» و جشنواره فیلم ایرانی «فجر» که در چارچوب آن اکران فیلم‌های ارمنی و ایرانی برگزار می‌شود، اشاره کرد.
در این دیدار تعدادی دیگر از موضوعات مرتبط با تحکیم بیشتر روابط ارمنستان و ایران در زمینه آموزشی و علمی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
در این سفر، حمید مصطفوی (مدیر کل اداره‌کل مبادلات فرهنگی سازمان‌های بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) و حسین دیوسالار (مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور را همراهی می‌کنند.
 
https://ccsi.ir//vdcjyte8.uqeiyzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه